Notice: Undefined variable: rabbi_undeletedable in /var/www/html/929/index.html on line 97
 תנ"ך על הפרק - נחום ג - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

נחום ג

542 / 929
היום

הפרק

ה֖וֹי עִ֣יר דָּמִ֑ים כֻּלָּ֗הּ כַּ֤חַשׁ פֶּ֙רֶק֙ מְלֵאָ֔ה לֹ֥א יָמִ֖ישׁ טָֽרֶף׃ק֣וֹל שׁ֔וֹט וְק֖וֹל רַ֣עַשׁ אוֹפָ֑ן וְס֣וּס דֹּהֵ֔ר וּמֶרְכָּבָ֖ה מְרַקֵּדָֽה׃פָּרָ֣שׁ מַעֲלֶ֗ה וְלַ֤הַב חֶ֙רֶב֙ וּבְרַ֣ק חֲנִ֔ית וְרֹ֥ב חָלָ֖ל וְכֹ֣בֶד פָּ֑גֶר וְאֵ֥ין קֵ֙צֶה֙ לַגְּוִיָּ֔היכשלווְכָשְׁל֖וּבִּגְוִיָּתָֽם׃מֵרֹב֙ זְנוּנֵ֣י זוֹנָ֔ה ט֥וֹבַת חֵ֖ן בַּעֲלַ֣ת כְּשָׁפִ֑ים הַמֹּכֶ֤רֶת גּוֹיִם֙ בִּזְנוּנֶ֔יהָ וּמִשְׁפָּח֖וֹת בִּכְשָׁפֶֽיהָ׃הִנְנִ֣י אֵלַ֗יִךְ נְאֻם֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וְגִלֵּיתִ֥י שׁוּלַ֖יִךְ עַל־פָּנָ֑יִךְ וְהַרְאֵיתִ֤י גוֹיִם֙ מַעְרֵ֔ךְ וּמַמְלָכ֖וֹת קְלוֹנֵֽךְ׃וְהִשְׁלַכְתִּ֥י עָלַ֛יִךְ שִׁקֻּצִ֖ים וְנִבַּלְתִּ֑יךְ וְשַׂמְתִּ֖יךְ כְּרֹֽאִי׃וְהָיָ֤ה כָל־רֹאַ֙יִךְ֙ יִדּ֣וֹד מִמֵּ֔ךְ וְאָמַר֙ שָׁדְּדָ֣ה נִֽינְוֵ֔ה מִ֖י יָנ֣וּד לָ֑הּ מֵאַ֛יִן אֲבַקֵּ֥שׁ מְנַחֲמִ֖ים לָֽךְ׃הֲתֵֽיטְבִי֙ מִנֹּ֣א אָמ֔וֹן הַיֹּֽשְׁבָה֙ בַּיְאֹרִ֔ים מַ֖יִם סָבִ֣יב לָ֑הּ אֲשֶׁר־חֵ֣יל יָ֔ם מִיָּ֖ם חוֹמָתָֽהּ׃כּ֥וּשׁ עָצְמָ֛ה וּמִצְרַ֖יִם וְאֵ֣ין קֵ֑צֶה פּ֣וּט וְלוּבִ֔ים הָי֖וּ בְּעֶזְרָתֵֽךְ׃גַּם־הִ֗יא לַגֹּלָה֙ הָלְכָ֣ה בַשֶּׁ֔בִי גַּ֧ם עֹלָלֶ֛יהָ יְרֻטְּשׁ֖וּ בְּרֹ֣אשׁ כָּל־חוּצ֑וֹת וְעַל־נִכְבַּדֶּ֙יהָ֙ יַדּ֣וּ גוֹרָ֔ל וְכָל־גְּדוֹלֶ֖יהָ רֻתְּק֥וּ בַזִּקִּֽים׃גַּם־אַ֣תְּ תִּשְׁכְּרִ֔י תְּהִ֖י נַֽעֲלָמָ֑ה גַּם־אַ֛תְּ תְּבַקְשִׁ֥י מָע֖וֹז מֵאוֹיֵֽב׃כָּ֨ל־מִבְצָרַ֔יִךְ תְּאֵנִ֖ים עִם־בִּכּוּרִ֑ים אִם־יִנּ֕וֹעוּ וְנָפְל֖וּ עַל־פִּ֥י אוֹכֵֽל׃הִנֵּ֨ה עַמֵּ֤ךְ נָשִׁים֙ בְּקִרְבֵּ֔ךְ לְאֹ֣יְבַ֔יִךְ פָּת֥וֹחַ נִפְתְּח֖וּ שַׁעֲרֵ֣י אַרְצֵ֑ךְ אָכְלָ֥ה אֵ֖שׁ בְּרִיחָֽיִך׃מֵ֤י מָצוֹר֙ שַֽׁאֲבִי־לָ֔ךְ חַזְּקִ֖י מִבְצָרָ֑יִךְ בֹּ֧אִי בַטִּ֛יט וְרִמְסִ֥י בַחֹ֖מֶר הַחֲזִ֥יקִי מַלְבֵּֽן׃שָׁ֚ם תֹּאכְלֵ֣ךְ אֵ֔שׁ תַּכְרִיתֵ֣ךְ חֶ֔רֶב תֹּאכְלֵ֖ךְ כַּיָּ֑לֶק הִתְכַּבֵּ֣ד כַּיֶּ֔לֶק הִֽתְכַּבְּדִ֖י כָּאַרְבֶּֽה׃הִרְבֵּית֙ רֹֽכְלַ֔יִךְ מִכּוֹכְבֵ֖י הַשָּׁמָ֑יִם יֶ֥לֶק פָּשַׁ֖ט וַיָּעֹֽף׃מִנְּזָרַ֙יִךְ֙ כָּֽאַרְבֶּ֔ה וְטַפְסְרַ֖יִךְ כְּג֣וֹב גֹּבָ֑י הַֽחוֹנִ֤ים בַּגְּדֵרוֹת֙ בְּי֣וֹם קָרָ֔ה שֶׁ֤מֶשׁ זָֽרְחָה֙ וְנוֹדַ֔ד וְלֹֽא־נוֹדַ֥ע מְקוֹמ֖וֹ אַיָּֽם׃נָמ֤וּ רֹעֶ֙יךָ֙ מֶ֣לֶךְ אַשּׁ֔וּר יִשְׁכְּנ֖וּ אַדִּירֶ֑יךָ נָפֹ֧שׁוּ עַמְּךָ֛ עַל־הֶהָרִ֖ים וְאֵ֥ין מְקַבֵּֽץ׃אֵין־כֵּהָ֣ה לְשִׁבְרֶ֔ךָ נַחְלָ֖ה מַכָּתֶ֑ךָ כֹּ֣ל ׀ שֹׁמְעֵ֣י שִׁמְעֲךָ֗ תָּ֤קְעוּ כַף֙ עָלֶ֔יךָ כִּ֗י עַל־מִ֛י לֹֽא־עָבְרָ֥ה רָעָתְךָ֖ תָּמִֽיד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

הוי. כמו אוי: כחש. שקר: פרק. ענין השבר כמו ופרסיהן יפרק (זכריה י״א): ימיש. ענין הסרה כמו לא ימיש עמוד הענן (שמות י״ג): שוט. שבט ושרביט כמו שוט לסוס (משלי כ״ו): אופן. גלגל המרכבה: דוהר. כן יקרא דליגת וקפיצת הסוס כמו מדהרות דהרות אביריו (שופטים ה׳): מרקדה. מלשון רקוד וקפיצה: פרש. כן יקרא הרגיל לרכוב על הסוס: ולהב. כן יקרא ברזל החרב כי כשהיא מלוטשת מברקת כלהב אש וכן ולהב חניתו (ש״א י״ז): וברק. כן יקרא ברול החנית כי הוא מבריק כברק כאשר ילטשו וכן ברק חרבי (דברים ל״ב): וכובד. ענין רבוי כמו בעם כבד (במדבר כ׳): פגר. כן יקרא גוף ההרוג: לגויה. לגוף כמו גוית שאול (ש״א ל״א): וגליתי. מלשון גלוי: שוליך. הוא תחתית הבגד כמו על שולי המעיל (שמות כ״ה): מערך. גלויך וכן עריה בושת (מיכה א׳): קלונך. מלשון קלון ובזיון: שקוצים. מלשון שקץ ומאוס: ונבלתיך. ענין כיעור ומגונה כמו אגלה את נבלותה (הושע ב׳): כראי. ענין טנוף ולכלוך וכן מוראה ונגאלה (צפניה ג׳): ידוד. מלשון נדידה: שדדה. ענין עושק: ינוד. מלשון נדידה והנעה: מאין. מאיזה מקום: התיטבי. מלשון טוב: מנוא. נוא היא אלכסנדריא כן ת״י: אמון. כמו המון והוא ענין עם רב וכן ואת יתר האמון (ירמיה כ״ב): ביאורים. כן יקראו החפירות המושכות מים: חיל. הוא החומה הנמוכה שלפני הגבוה וכן ויאבל חיל וחומה (איכה ב׳): עצמה. ענין חוזק: פוט ולובים. שמות אומות: עולליה. בנים הקטנים: ירטשו. ענין בקיעה כמו וקשתות נערים תרטשנה (ישעיה י״ג): ידו. ענין השלכה כמו ואל עמי ידו גורל (יואל ד): רתקו. ענין שלשלאות כמו עשה הרתוק (יחזקאל ז) ור״ל קשרו בשלשלאות: בזקים. גם הוא ענין שלשלאות כמו לאסור מלכיהם בזיקים (תהלים קמט) ועם כי אמר רתקו אמר גם בזקים לתוספת ביאור וכן מסעף פארה (ישעיה י): נעלמה. מל׳ העלם: מעוז. ענין חוזק: עם בכורים. כמו ובכורים וכן אדמוני עם יפה עינים (ש״א טו) ור״ל ויפה עינים: בכורים. ענין גמר הבשול כמו בכורה אותה נפשי (מיכה ז): ינועו. מל׳ הנעה והנדה: בריחיך. כעין מטה לנעול השערים ע״י: מצור. כן יקרא העיר בעת שהגייסות צרים עליה: שאבי. כן יקרא לקיחת המים כמו ותשאב לכל גמליו (בראשית כד): ורמסי. מל׳ רמיסה ודריכה: בחומר. הוא הטיט וכפל הדבר במ״ש: החזיקי. ענין אחיזה: מלבן. מל׳ לבינה העומדים לבנין החומה: כילק. מין ארבה: התכבד. ענין טיאוט וגריפה לנקות ובדרו״ל מכבדים את הבית (ברכות נה) וכן כבוד מכל כלי חמדה (לעיל ב): הרבית. מל׳ רבוי: רוכליך. סוחריך וכן בעיר רוכלים שמו (יחזקאל יז): פשט. ענין פרישה: ויעוף. מל׳ עפיפה ופריחה: מנזריך. מל׳ נזר ועטרה כמו את הנזר (מ״ב יא): וטפסריך. ענין שררה כמו פקדו עליה טפסר (ירמיה נא): כגוב גובי. הוא מין ארבה וכן יוצר גובי (עמוס ז) ור״ל מין הגדול שבארבה ודוגמתו בעדי עדיים (יחזקאל טז) ור״ל בהטוב והיפה שבעדים: בגדרות. מל׳ גדר וכותל: קורה. מל׳ קור וצנה: נודד. מל׳ נדידה: אים. איה הם: נמו. מל׳ תנומה ושינה: רועיך. מנהיגיך: אדיריך. גבוריך: נפושו. הוא מל׳ נופש ומרגוע כמו שבת וינפש (שמות לא): כהה. ענין עכירות וחושך כמו ככה הנגע (ויקרא יג): נחלה. מל׳ חולי: תקעו כף. ענין ההכות כף אל כף לשמחה וכן כל העמים תקעו כף (תהלים מז):

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך